Elektrische deelauto en warme jassen

28-02-2023 1171 keer bekeken

2 bedrijfsbezoeken op 1 dag, plaats van bestemming: Venlo. Hoe komen we daar als Vliegende Brigade? Met de elektrische deelauto natuurlijk! Als je elektrisch rijden promoot, moet je dat zelf ook doen.

Gewapend met een goed humeur en een warme jas, daarover later meer, vertrokken we met de Seat Mii electric naar Limburg. Wat we daar beleefden lees in je deze blog.

Met een range van zo’n 150 km vertrokken we uit Utrecht. Het was een koude dag en we reden een compacte auto, dus snelladen bleek noodzakelijk. Als je nog nooit bij een snellaadstation bent geweest is het even wennen als je uit enthousiasme eerst de kabel aan de auto koppelt, de laadpas scant en de auto vervolgens blokkeert. Wat nu? Snel bellen naar FastNed. Snel zijn ze daar zeker, want aan de telefoon werd ons meteen uitgelegd dat we eerst de laadpas moesten scannen en daarna de kabel moesten koppelen. Oké, weer wat geleerd.

Geluidloos zoefden we vervolgens naar onze eerste bestemming: THT New Cool. Directeur Twan Heetkamp vertelde ons over de elektrische koeltrailers die zij leveren. Wat een verschil met een ouderwetse dieselvariant qua geluid! Uiteraard leveren deze trailers minder CO2 uitstoot en fijnstof op, maar ook aanzienlijk minder geluidsoverlast. Als kers op de taart leiden de trailers tot minder slijtage van ons wegennet door een betere gewichtsverdeling. Naast deze trailers spraken we Twan ook over zijn plannen voor een publiek laadplein in combinatie met opwek en een interessant business model. Heel inspirerend om deze innovatieve ideeën te zien.

Onze reis vervolgde zich naar Supply Chain Valley: een interessant netwerk van bedrijven, overheid en onderwijs die samenwerken aan projecten in de regio over onder andere duurzaamheid, infrastructuur en innovatie.

Vrouw met electrische auto onderweg opladen aan snellader

 

Als Vliegende Brigade organiseren we een ondernemersbijeenkomst over elektrisch rijden in het voorjaar. Het doel is dan om met ondernemers uit deze regio in gesprek te gaan over de verwachte laadbehoefte,  knelpunten en ervaringen met de realisatie van laadinfrastructuur. Tijdens ons bezoek bespraken we dit voor. Ook kregen we een rondleiding door het pand. Innovatie liet zich ter plekke zien: inspirerende ruimtes, een lopende band die goederen vervoert (in plaats van met een voertuig) en een aantal schermen waarop live de binnenkomende schepen te zien zijn, die via de Maas doorvaren naar Venlo.

Vol met inspiratie en positieve energie begonnen we aan onze terugreis. Onze Seat Mii is voor een groot deel weer opgeladen, maar omdat het koud is staan we rond Arnhem toch weer bij een snellaadstation. Geen probleem natuurlijk, want even een snack nemen is ook geen straf. Daarna snel door naar huis,  maar de range neemt ook snel af. Zodra we rond de 25 kilometer zitten, en we gelukkig bijna in Utrecht zijn, gaat de verwarming uit en meldt de auto ons ‘beperkt comfort’. Oei. Met onze warme jassen aan rijden we Utrecht binnen en koppelen we de auto aan de laadpaal op z’n vertrouwde plek. En ook al is dat laatste stukje een beetje fris: duurzame mobiliteit laat ons niet koud!

 

 

Cookie-instellingen