Hieronder staat de landelijke stand van zaken. Deze data worden maandelijks vernieuwd.
Het aantal publieke, semi-publieke en snellaadpunten wordt gemonitord op basis van een data-koppeling. Het aantal thuislaadpunten wordt niet geregistreerd en is daarom gebaseerd op een onderbouwde schatting.
Door nieuwe inzichten zijn er in de loop der jaren een aantal dataverbeteringen aangebracht die hebben geleid tot een verandering in de gepresenteerde aantallen laadpunten.
- September 2019: verbetering in de monitoring van het aantal snellaadpunten
- September 2020: verbetering in de monitoring van het aantal semi-publieke laadpunten
Zie Definities en methode voor een uitgebreide toelichting bij de manier waarop de gegevens verzameld worden, de verbeteringen in de monitoring en voor de gebruikte methode in de analyse van de gepresenteerde indicatoren.

Beoordeling Laadinfrastructuur
Het rapportcijfer volgt uit het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek en geeft inzicht in de tevredenheid over het laden bij de verschillende typen laadpunten. Het rapportcijfer is van september 2022.
.png)
Laadmix
De laadmix volgt uit het jaarlijkse Nationale Laadonderzoek en geeft inzicht in het gebruik van de verschillende soorten laadpunten. Deze laadmix is van september 2022 en geeft het aandeel gereden kilometers per type laadpunt weer.
.png)
Aantal stekkerauto’s per laadpunt
De ontwikkeling van het aantal voertuigen per laadpunt geeft een indicatie van de ontwikkeling van de ‘laaddruk’. Onderstaand figuur toont het aantal stekkerauto’s (volledig elektrisch + plug-in hybride) per laadpunt in 3 verschillende ratio’s.

Overzichtstabel
.jpg)
Snellaadpunten meer dan 100 kW
Vanuit de Europese definitie volgt dat elk laadpunt met meer dan 22 kW een snellaadpunt is. Er is echter een groot verschil tussen 22 kW en 100 kW. Onderstaand figuur geeft een inzicht in de snelladers met een groot vermogen (> 100 kW).

Laadsnelheid
Een hogere laadsnelheid betekent dat meer elektrische voertuigen gebruik kunnen maken van het laadpunt. De figuur toont de ontwikkeling van de gemiddelde laadsnelheid van publieke en semi-publieke laadpunten, zowel in de reguliere vermogensklasse als de snelle vermogensklasse. Reguliere laadpunten hebben een vermogen t/m 22 kW, en bestaan veelal uit 3,7, 11 en 22 kW laadpunten. Snellaadpunten hebben een vermogen vanaf 22 kW en zien we het meest terug in 50 kW en 150 kW laadpunten.
%20van%20reguliere%20laadpunten%20in%20Nederland%2023%20Jan%202023%20at%2013_55_56.png)
%20van%20snellaadpunten%20in%20Nederland%2023%20Jan%202023%20at%2013_56_07.png)