Elektrisch vervoer en elektrisch laden moet veilig zijn. De NAL-werkgroep Veiligheid biedt ondersteuning met onderzoeken, handleidingen en andere kennisproducten.
Veilig elektrisch rijden en opladen
Elektrisch vervoer en het opladen daarvan moeten veilig zijn. Niet alleen voor degebruikers, maar ook voor buurtbewoners, hulpdiensten en voor de omgeving waar de laadpaal komt te staan. De NAL werkgroep Veiligheid werkt aan deze veiligheid. Hier werken experts van de overheid, gemeenten, brandweer, netbeheerders en kennisinstellingen samen aan kennisontwikkeling en doen onderzoek en geven advies. Door continue te werken aan verbeteringen wordt het gebruik van elektrisch vervoer en laadpunten steeds veiliger.
Gemeenten, Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en veiligheidsregio’s kunnen gebruik maken van de kennisproducten die de werkgroep ontwikkelt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld richtlijnen en voorbeelden gebruiken om veilige keuzes te maken bij het ontwerpen, aanleggen en beheren van laadpalen.
Laadinfrastructuur; Veilige inpassing, aanleg en gebruik
Door de groei van het elektrisch vervoer groeit ook de behoefte naar meer laadpunten. Deze komen steeds meer op allerlei plekken: langs de weg, bij bedrijven, in woonwijken en in parkeergarages. Het waarborgen van de veiligheid in openbare krappe ruimtes, zoals bijvoorbeeld het vrijhouden van toegang voor de hulpdiensten wordt dan een steeds grotere uitdaging. Zo ook het afstemmen met netbeheerders om technische risico’s te beheersen.
Een belangrijk aandachtspunt is bijvoorbeeld de constructieve veiligheid van gebouwen waarin laadpunten worden geplaatst. In parkeergarages kunnen elektrische stromen rondgaan die gevaarlijk kunnen zijn. In een onderzoek (Quickscan) is gekeken naar hoe je dit kunt voorkomen. Ook in de bouw en logistiek, zoals bij heftrucks of bouwmachines, zijn er extra aandachtspunten. Deze voertuigen worden vaak buiten of op bouwplaatsen opgeladen. Daarom moeten zij voldoen aan specifieke veiligheidseisen, zoals goede bescherming tegen beschadiging van de accu’s en veilig kunnen laden onder zware omstandigheden.
Brandveiligheid voor VvE’s, beheerders en hulpdiensten
De opkomst van laadinfrastructuur vraagt aandacht voor specifieke aspecten van brandveiligheid. Brand bij een elektrisch voertuig kent een ander gedragspatroon dat bij gewone auto’s. Het is van belang dat gebouweigenaren van parkeergarages en stallingsvoorzieningen, maar ook hulpdiensten hierover rekening houden bij het opstellen van hun veiligheidsmaatregelen.
Er is een speciale database van het NIPV over incidenten met alternatief aangedreven voertuigen dat inzicht biedt in de frequentie van deze incidenten. Deze informatie vormt een belangrijke basis voor beleid en het verbeteren van de brandbestrijding. Zo is er een voorbeeld een rapport over een brand in de Singelgarage in Alkmaar. Daar is onderzocht hoe de brandweer heeft gehandeld en wat we daarvan kunnen leren over brandscenario’s waarbij elektrische voertuigen zijn betrokken. In een ander onderzoek ‘Brandveiligheid van batterijwisselstations en beoordelingsrichtlijnen voor gemeenten’ is gekeken naar nieuwe toepassingen, zoals batterijwisselstations.
Al deze kennisproducten dragen bij aan een beter risicomanagement. Het helpt de doelgroepen, van gebouweigenaren tot hulpdiensten, met het beheersen van risico’s door het nemen van passende veiligheidsmaatregelen in de gebouwde omgeving.
