Wat kost laden nou écht? De nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025, uitgevoerd door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), laat zien dat de gemiddelde score – net als in 2023 – blijft hangen op een 6,1. Dit geeft aan dat we nog niet op het gewenste niveau zitten. Lees meer over Prijstransparantie bij elektrisch laden: tijd om door te pakken!
Het dashboard ‘Laadprognoses op bedrijventerreinen’ is geüpdatet voor de nieuwe Outlook Logistiek (2025) van ElaadNL. Voor elk bedrijventerrein in Nederland toont de Storymap Laadprognoses op bedrijventerreinen de verwachte laadbehoefte voor bestel- en vrachtvoertuigen. Lees meer over Update data: Storymap en dashboard Laadprognoses op bedrijventerreinen
Veel ondernemers die willen overstappen op elektrisch vervoer lopen tegen vragen aan. Met de nieuwe Laadscan Logistiek ontdekken ondernemers hoe ze hun huidige netaansluiting slimmer benutten en welke oplossingen er zijn bij uitdagingen door netcongestie. Lees meer over Nieuw: Laadscan Logistiek biedt ondernemers helderheid
Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in Nederland in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. De landelijke dekkingsgraad neemt daarmee toe tot 83%. Lees meer over NAL voortgangsrapportage: aantal laadpunten in 2024 met 25 procent gestegen
Hoeveel laadpunten moeten er minimaal in een parkeergarage komen? Moeten er loze leidingen worden aangelegd? De bouwregelgeving stelt per type gebouw specifieke eisen voor laadpunten, voorbekabeling en loze leidingen. Medio 2026 worden de eisen aangescherpt volgens de Europese richtlijn EPBD IV. Lees meer over Nieuwe eisen laadinfrastructuur vanaf 2026 – Ben je voorbereid?
De vernieuwde monitor Slim Laden van het NAL programma Slim Laden voor Iedereen laat zien dat slim laden in de lift zit. In de monitor staat informatie over de beschikbaarheid van slim laden en de bereidheid van EV-rijders tot slim laden. Lees meer over Monitor laat aanhoudende groei slim laden zien
Het was leuk om je te ontmoeten op het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in Ede. We kijken terug op een succesvolle en inspirerende middag, waar we mooie inzichten, kennis en ervaringen deelden. In dit bericht vind je een samenvatting van het event. Lees meer over Terugblik NAL event 17 april 2025
Op 13 mei 2025 opent de SPULA-subsidie voor openbare laadpunten voor zwaar vervoer. Vanaf 6 mei 2025, om 9.00 uur kun je al het aanvraagformulier bekijken en een concept maken. De regeling is dit jaar op een aantal punten veranderd. Lees meer over Zet je conceptaanvraag voor SPULA klaar
In het kader van Netbewust Laden kozen netbeheerders en laadpaalexploitanten (CPO’s) gezamenlijk voor het communicatieprotocol Open Automated Demand Response (OpenADR) 3.0. Lees meer over Netbeheerders en laadpaalexploitanten kiezen voor communicatieprotocol OpenADR
Op 17 april heeft een groot aantal partijen, die betrokken zijn bij het slim opladen van elektrische auto’s, afgesproken zich in te zetten voor betere uitwisseling van data. Deze afspraak maakten zij tijdens het jaarlijkse evenement van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Lees meer over Partijen werken aan betere informatie-uitwisseling slim laden elektrische auto’s
Bezitters van elektrische auto’s zijn bereid om thuis hun auto op andere tijden op te laden, als zij daar zelf geen ongemak van ondervinden en een vergoeding ontvangen. Dit blijkt uit een pilot van netbeheerders Liander en Enexis en laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility. Lees meer over Auto thuis opladen buiten de spits geeft 68% meer ruimte op het stroomnet
De meeste logistieke bedrijven in Nederland beschikken over voldoende netcapaciteit om hun wagenpark te elektrificeren. Dit geldt vooral voor de kleine wagenparken. Maar middelgrote en grote wagenparken – een relatief kleine groep – gaan waarschijnlijk uitdagingen ondervinden. Lees meer over Onderzoek CAR VESDI: Veel logistieke bedrijven klaar voor elektrificatie wagenpark
Met de toenemende elektrificatie van wagenparken groeit de behoefte aan een efficiënt systeem voor het aanvragen van openbare laadpunten. Uit een recente pilot onder grote wagenparken bleek dat een centrale aanpak van bulkaanvragen, de elektrificatie van de zakelijke markt aanzienlijk kan versnellen Lees meer over Met bulkaanvragen voor laadpunten kan elektrificatie versnellen
Equans startte op 27 april met de gemeente Amsterdam, Deftpower en de ANWB een proef voor het actief slim laden van elektrische voertuigen in de hoofdstad. Zes maanden lang onderzoeken zij hoe e-rijders actief kunnen bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet in ruil voor een financiële beloning. Lees meer over Actief slim laden proef met financiële prikkel voor e-rijder onderzoekt ontlasting stroomnet
Een grootschalige pilot op het gebied van netbewust laden bij openbare laadpalen in Noord-Brabant en Limburg laat veelbelovende resultaten zien in het verminderen van netcongestie. Lees meer over Grootschalige pilot: netbewust laden maakt verschuiving laadpiek mogelijk’
Archief nieuwsberichten
Abonneer je op onze nieuwsbrief of volg onze social media.
Abonneer op nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.