Gemeente Rotterdam komt als beste naar voren omdat de vakjury het elektrische voertuigen (EV-beleid) van Rotterdam vooruitstrevend en helder vindt. Vanuit verschillende pijlers gericht op de Rotterdammers, de logistieke sector en de laadinfrastructuur wordt de transitie naar een energiezuinig en schoner vervoersbeleid duidelijk aangepakt. Volgens het juryrapport geeft de gemeente het goede voorbeeld met het EV-beleid voor het eigen gemeentelijke wagenpark.
Begin waar de alternatieven voor handen zijn
Programmamanager Elektrisch Rijden bij de gemeente Rotterdam, Arjan Oranje, is vereerd met de award: “De gemeente werkt aan een gezonde, aantrekkelijke en schone stad. Dat doen we samen met bewoners, bedrijven en bezoekers. Hierin heeft mobiliteit een grote rol. We stimuleren uitstootvrije mobiliteit om te zorgen voor gezonde lucht in de stad. Voor 2050 maken we al het gemotoriseerd vervoer in realiseerbare stappen uitstootvrij. We beginnen daar waar de alternatieven voor handen zijn. En deze award beloont ons werk waar we mee bezig zijn!”
Uitdagingen bespreekbaar maken
Lonneke van der Horst van ALD Automotive geeft aan dat Rotterdam ook de uitdagingen om elektrisch rijden te stimuleren bespreekbaar maakt: “Het is belangrijk deze niet uit het oog te verliezen. Zorgen om de toekomstige netcapaciteit, tekort aan technisch geschoold personeel en het gebrek om ook als gemeente gebruik te kunnen maken van landelijke subsidieregelingen, maken trajecten mogelijk extra kostbaar. Deze factoren werken vertragend op de uitrol van elektrisch vervoer en moeten ook aangepakt worden om een volgende stap in de energietransitie te kunnen maken.”
Bekijk hier de video op Youtube
Aanpak Rotterdam
Rotterdam werkt aan een gezonde, aantrekkelijke, schone stad. Door aanpassingen in de ruimte op straat wordt het aantrekkelijker om lopend of fietsend door te stad te bewegen. Voor 2050 maken we al het gemotoriseerd vervoer in realiseerbare stappen uitstootvrij. We beginnen daar waar de alternatieven voor handen zijn: personenauto’s, de logistieke sector, bussen en taxi’s. In 2025 komt er al een ZES-zone voor uitstootvrije stadslogistiek, waarbinnen al het goederenvervoer zonder uitstoot zal gebeuren. Daarna volgt de rest van het verkeer, zoals lange afstandsvervoer en de scheepvaart. Alle voertuigen moeten kunnen laden. We bereiden ons voor op de toekomst. Op dit moment zijn er ruimt 4500 openbare laadpunten in de stad.